fallback

Как Tesla загуби предимствата си

Все по-ясно става, че това е медиен феномен – компания без нито един патент, с изключение на тези, свързани с дизайна

15:40 | 08.05.18 г. 35
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

„Tesla имаше огромни успехи, докато беше единствената на пазара на електромобили и това я правеше много привлекателна за инвеститорите. Сега митът, че това е най-технологичният автопроизводител, се разбива, което охлажда ентусиазма на потребителите и може да доведе до края на компанията”.

Това е мнението на Юрген Пийпер, водещ анализатор в Bankhaus Metzler. Според него нарастването на интереса към електромобилите води до намаляване на толеранса към лошото качество, който първите клиенти на Tesla даваха заради очарованието от новаторските идеи на компанията Мъск, предава Automedia.bg.

Все повече водещи експерти и журналисти споделят подобно мнение, като постепенно преминават в лагера на критиците на американския производител на електромобили. Те са категорични, че митът, който се създаде около Мъск и екипа му, не отразява истинската същност на компанията от Санта Моника. 

Факт е, че Tesla досега се представяше в една идеална опаковка. Това беше първият луксозен електромобил със солиден пробег и на сериозна цена. Той без проблеми поставяше нови и нови рекорди, а инвеститорите се редяха на опашка, за да дадат на Мъск своите пари. Telsa предлагаше и собствена мрежа от зарядни станции, която беше безплатна за собствениците на нейни електромобили.

Постепенно обаче нещата поеха в нова посока и компанията се сблъска със суровата действителност. Хубаво е, когато си единственият играч на терена, тогава дори може да си позволиш да направиш грешка. Когато обаче се появят и други, нямаш право да лежиш на стари лаври. И ако не вземеш мерки, тръгваш по спиралата надолу.

Модели като Nissan Leaf или Chevrolet Bolt няма как да се сравняват с Tesla, тъй като дори да се продават в по-голям тираж, те са от друг ценови сегмент. Само че през 2017 г. BMW продаде повече електромобили от американците. И никой не може да оспори факта, че баварците правят премиум модели, които като качество на производството и на материалите превъзхождат Tesla. Още повече при отсъствието на огромен интерес към електромобилите, сегментът не е от значение. Просто обществото все още не е решило категорично – иска ли коли на ток. Не като демонстрацията на обществен статус, а за всекидневно ползване.

Tesla наистина стартира ударно, но преимуществото пред останалите трябва да се използва бързо, иначе се губи. Илон Мъск явно забрави това правило и това също носи проблеми. Забавянето на производството на Model 3 е един от тях. Друг е отказа от безплатните зарядни за собствениците на коли на Tesla, които вече си плащат.

Все по-ясно става, че Tesla е медиен феномен. Та компанията няма нито един патент, с изключение на тези, свързани с дизайна. Тя едва ли ще може и да предложи технологичен пробив в близките години. При стартирането си Tesla получи подкрепа от Daimler AG, но през 2014 г. германският концерн продаде своите акции. На свой ред Toyota участва в организирането на технологичния процес на американския производител, но японците през 2017 г. също се отказаха от съвместния бизнес с Tesla. Сега единственото оръжие на компанията е Илон Мъск – гениален комбинатор и предприемач. Само че и той може да бъде изхвърлен от мястото си, след като акционерите най-после разбраха, че начело на компанията не трябва да стои шоумен, а топ мениджър от класа. През юни те ще гласуват за председател на Съвета на директорите, какъвто е Илон от 2004 г. Засега Съветът запазва доверие в Мъск и дори призова акционерите да го подкрепят при гласуването. Не е ясно обаче дали това ще стане.

Общо взето, явно историята на Tesla все още не е приключила, но най-вероятно съвсем скоро ще прочетем нейните последните страници.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 23:14 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още